Horst D. Deckert

Meine Kunden kommen fast alle aus Deutschland, obwohl ich mich schon vor 48 Jahren auf eine lange Abenteuerreise begeben habe.

So hat alles angefangen:

Am 1.8.1966 begann ich meine Ausbildung, 1969 mein berufsbegleitendes Studium im Öffentlichen Recht und Steuerrecht.

Seit dem 1.8.1971 bin ich selbständig und als Spezialist für vermeintlich unlösbare Probleme von Unternehmern tätig.

Im Oktober 1977 bin ich nach Griechenland umgezogen und habe von dort aus mit einer Reiseschreibmaschine und einem Bakelit-Telefon gearbeitet. Alle paar Monate fuhr oder flog ich zu meinen Mandanten nach Deutschland. Griechenland interessierte sich damals nicht für Steuern.

Bis 2008 habe ich mit Unterbrechungen die meiste Zeit in Griechenland verbracht. Von 1995 bis 2000 hatte ich meinen steuerlichen Wohnsitz in Belgien und seit 2001 in Paraguay.

Von 2000 bis 2011 hatte ich einen weiteren steuerfreien Wohnsitz auf Mallorca. Seit 2011 lebe ich das ganze Jahr über nur noch in Paraguay.

Mein eigenes Haus habe ich erst mit 62 Jahren gebaut, als ich es bar bezahlen konnte. Hätte ich es früher gebaut, wäre das nur mit einer Bankfinanzierung möglich gewesen. Dann wäre ich an einen Ort gebunden gewesen und hätte mich einschränken müssen. Das wollte ich nicht.

Mein Leben lang habe ich das Angenehme mit dem Nützlichen verbunden. Seit 2014 war ich nicht mehr in Europa. Viele meiner Kunden kommen nach Paraguay, um sich von mir unter vier Augen beraten zu lassen, etwa 200 Investoren und Unternehmer pro Jahr.

Mit den meisten Kunden funktioniert das aber auch wunderbar online oder per Telefon.

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EU Committees Vote in Favor of Mandatory Interconnected Digital Patient Health Records for All Citizens

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Doctors will have to submit summaries of treatments they provide to “the new data space”

The EU’s next legislative goal post that opponents see as part of a big push to strip citizens of their privacy, has now reached medical histories and associated data.

Interconnecting – in effect, centralizing (and making remotely accessible) – that data is the key premise of what has now emerged as European Health Data Space (EHDS). The upcoming bill has been backed by the European Parliament (EP), its Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs (LIBE), and Committee on Environment, Public Health and Food Safety (ENVI).

EP member (MEP) and lawyer Patrick Breyer, a long-time critic of this type of policy, explains that EHDS – which he voted against – would “bring together information on all medical treatments received by citizens.”

Doctors will have to submit summaries of treatments they provide to “the new data space” – with the initial proposal not containing provisions that would allow for objections or exceptions. And while access can be restricted if a patient so wishes – the actual creation of the database can’t be prevented.

And let’s just reiterate that this might concern some of the most sensitive personal medical information: “mental disorders, sexual diseases and disorders such as impotence or infertility, HIV or drug abuse therapies,” writes Breyer.

“The EU’s plan to collect and interconnect records on all medical therapies entails irresponsible risks of data theft, hacking or loss. Even the most delicate therapies can no longer be administered off record in the future,” the German Pirate Party MEP further warned, blasting the idea as the end of medical confidentiality in the EU.

He makes a particular note of the danger that those who are less both computer and politically literate – such as the elderly or those not paying enough attention to bureaucratic decisions made by the EU (that nonetheless end up defining their lives), as well as those with actual lower level of education – all especially vulnerable in a scheme like this – would simply not be fully aware of the long-term consequences.

“(…) having to actively object with a certain authority or via a digital tool is too complicated in practice to give them a real choice,” Breyer describes a real-life scenario.

On top of that, the planned new law would seem to be clash with the established international standards that require (fully informed) consent for patients’ medical information to be “shared” – and Breyer references the World Medical Association’s International Code of Medical Ethics and the Helsinki declaration on Ethical Principles for Medical Research.

The EP will vote in December on this recommended legislation, when amendments will be considered as well. Right now, people polled about the topic in 44% of cases worry about health data theft, while 40% fear unauthorized access.


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